Butiksdöden - Allt fler butiker i innerstan försätts i konkurs

Det blir allt svårare att driva detaljhandel i Stockholms innerstad. Butiksdöden sprider sig över hela Sverige. Problemet återfinns i alla svenska städer, men syns tydligast i Stockholm. Anledningarna till det bistra klimatet för butiksägare är i huvudsak den stadigt ökade konkurrensen från e-handeln i kombination med höga hyror, utgifter för löner och arbetsgivaravgifter och dylikt. Konkurserna i detaljhandeln ökar för varje år och de senaste sex åren har mer än 5000 butiker försatts i konkurs.

”Grundproblemet ligger i att det man säljer antagligen redan går att köpa på internet, där det blir bekvämare och billigare för kunden att handla”

För ett företag som hamnar på obestånd kan det gå fort utför och de flesta som får problem med lönsamheten försätts ganska snart i konkurs. I vissa fall kan det vara möjligt att göra en rekonstruktion, men det är för det mesta konstgjord andning. Grundproblemet ligger i att det man säljer antagligen redan går att köpa på internet, där det blir bekvämare och billigare för kunden att handla. Vägen att gå för de så kallade sällanköpsbutikerna som säljer kläder, skor och böcker kan i stället vara att satsa på unika produkter och miljöer som lockar kunder.

butiker i Stockholm

E-handeln svår att konkurrera med

E-handeln växer ständigt och kommer att fortsätta göra det i takt med att de som vuxit upp med internet, så kallade digital natives, blir äldre och allt fler. Spärrar som många äldre haft mot att handla på nätet - att det är krångligt och osäkert – försvinner i takt med att systemen för handel utvecklas och att människor ser att vänner och bekanta köper prylar på nätet utan problem. Det är framför allt varor som böcker, kläder och hemelektronik som går som smör i e-handelsbutikerna. Där används butikerna inte sällan som showrooms för varor.

Kunderna drar sig inte för att klämma, känna och prova produkterna och sedan i stället gå hem och beställa dem billigt på nätet. Många kanske tänker att det inte spelar någon roll om man ändå handlar av företaget man provade jackan hos, men då glömmer man att butikerna inte sällan drivs av franchisetagare som aldrig ser röken av e-handelsvinsterna utan i stället står med ständigt ökande hyror och personalomkostnader samtidigt som kunderna promenerar in och ut ur butiken utan att handla.

Problem för stora och små

Samtidigt går det inte att skylla problemen för detaljhandeln på kunderna. E-handeln är en realitet och bara de företag som anpassar sig efter den nya marknaden kommer att överleva. Ett troligt scenario är att många av de stora kedjornas butiker i innerstäderna kommer att försvinna och ersättas av mer tjänstebaserade branscher som skönhetssalonger, caféer och frisörer, tjänster som helt enkelt inte går att köpa digitalt.

För problemet med lönsamhet drabbar både små och stora företag. Värst är det kanske för de små butiker som inte har tillräckligt unika produkter. De slås snabbt ut av de större konkurrenterna och e-handeln. Som entreprenör gäller det därför att tänka igenom sin affärsidé noga innan man skriver på hyreskontraktet för att öppna den där butiken man alltid drömt om.

Kan små och udda butiker ha en fördel?

Den som har en produkt som inte går att få tag på någon annanstans har en fördel bland de fysiska butikerna. Egenodlad mat, egentillverkat hantverk och kläder och smycken i originell design är exempel på produkter som kan få kunder att komma till butiken. Här gäller det också att hitta rätt läge i stan och att inte hyra på sig en för stor lokal. I kombination med egen näthandel finns det absolut en framtid för detaljhandeln, men den kommer garanterat inte att se ut som idag.

Den här utvecklingen kommer naturligtvis att i grunden förändra stadskärnorna. I bästa fall kommer affärsutbudet att bli mer varierat, originellt och småskaligt, i värsta fall får vi en utveckling där höga hyror och bristande kundunderlag gör att detaljhandeln helt försvinner från innerstan och ersätts av kontor.

Läs mer

Många lantbrukare riskerar konkurs

Vad händer när en friskola går i konkurs?

 

Välkommen att ta kontakt med oss för en inledande rådgivning.



28 Aug 2018